Daftar & Cara Guna Apps SETEL Petronas : Cara Mudah & Jimat Beli Minyak

Pernah guna tak apps Setel Petronas?
Aplikasi Setel Petronas ini dihasilkan untuk memudahkan pengguna minyak di stesen Petronas untuk mengisi minyak tanpa perlu keluar ke kaunter. Aik? Macammana tu ?
Jom baca terus di bawah untuk saya terangkan caranya. ☺
Kalau nak kod promosi setel, boleh scroll sampai bawah sekali nanti ada voucher rm5 untuk pembelian pertama minyak anda menggunakan apps setel

HARGA MINYAK NAIK!!
MINYAK MAHAL!!

Luahan ni selalu kita dengar samaada bersembang dengan rakan dan keluarga. Kalau dalam group whatsapp tu, lagilah riuh kalo harga minyak mingguan tetiba naik. Tapi apa boleh buat, kita sebagai pengguna kenderaan terpaksa akur dengan keputusan kerajaan untuk harga minyak kenderaan mengikut mingguan.

Nak tak kalau saya bagitahu cara nak dapat kredit RM5 PERCUMA untuk isi minyak petrol di Petronas?  Bukan tu saja malahan dapat lagi 10% cashback atas jumlah perbelanjaan pembelian petrol di Petronas. Lihat testimonial di bawah.
😁
    

Gambar screenshot Apps di atas menunjukkan jumlah reward yang saya terima semasa menggunakan Applikasi Setel Petronas ini. Baru saja mendaftar menggunakan apps ini terus dapat 'New User Referral Bonus' yang bernilai RM5 😎 (syarat kena daftar melalui referral anda). Lepas tu dapat lagi bonus '10% Cashback Reward' atas pembelanjaan petrol di Stesen Minyak Petronas. Pendek kata kalau anda isi minyak RM100, maka anda akan dapat bonus RM10 yang akan dikreditkan masuk ke akaun Setel anda. Banyak dan jimatkan..:). Tapi tawaran 10% Cashback Reward ini hanya valid setelah anda menggunakan apps Setel sebanyak 3 kali dengan jumlah minimum 'lump sump' RM90. Tempoh sah selama 30 hari selepas anda download Apps SETEL.


Tahukah anda sebagai pengguna minyak kenderaan tegar di Malaysia ini bahawa terdapat cara untuk kita dapat kurangkan harga minyak kenderaan kita. Salah satu nya dengan menggunakan kredit kad yang menawarkan rebet / cash back jika kita menggunakan kad mereka untuk pembelian petrol di syarikat minyak yang mengambil bahagian. Ada yang tawar sehingga 5%-8% cashback. Tapi nak daftar kredit kad ini, kekadang banyak syarat yang perlu diikut untuk mendapatkannya.

Takpe jangan risau tentang tak lepas syarat tu. Kini ada peluang terbaru ditawarkan oleh Petronas untuk anda nak jimat beli minyak kenderaan anda.

Petronas pada masa ini telah memperkenalkan satu Apps iaitu 'SETEL' dimana anda akan dapat 10% cashback reward atas pembelian minyak di stesen mereka (tertakluk pada syarat & tempoh promosi). Syaratnya anda hanya perlu ada smartphone dan line internet sahaja. Tak perlu slip gaji :).

Yang lagi best nya mengenai penggunaan apps SETEL ni, anda hanya beli semasa dalam kenderaan anda sahaja tanpa perlu ke kaunter.

Canggih kan? Tapi macammana tu..??
Meh saya tunjukkan cara menggunakan apps Setel ni..




Mula-mula sekali jangan lupa safety guidelines ini. Kena baca dulu sebab apa-apa pun, 'Safety First'.


Pilih stesen Petronas yang anda ingin singgah untuk pembelian petrol. Maps dalam apps ini akan automatik tunjukkan stesen minyak Petronas yang berdekatan dengan anda masa tu.


Lepas sampai je stesen petronas tu, pergi ke mana-mana pump yang kosong dan park kenderaan anda di situ. Lihat pada nombor pump dan masukkan dalam apps tadi serta jumlah minyak yang ingin diisi. Anda hanya perlu buat ni di dalam kenderaan tanpa perlu ke kaunter pun.


Lepas tu, masukkan pin. Pin ini anda yang pilih sebelum ini semasa mula-mula daftar dengan Apps SETEL ni. Ianya sebagai langkah keselamatan supaya hanya anda yang boleh 'confirm' untuk membuat pembelian.




Selepas dapat notifikasi ini, anda dah boleh start isi minyak kenderaan anda.
Sebagai langkah berjaga-jaga, JANGAN gunakan smartphone anda ketika mengisi minyak.





Setelah selesai isi, anda akan lihat notifikasi ini di SETEL Apps. Boleh lihat berapa liter minyak, jumlah pembelian, petrol jenis apa dan juga jumlah mesra point yang diterima.




Anda dapat lihat 'sejarah' isian minyak anda sebelum ini dengan menggunakan SETEL apps ini. Mudah kan!! Jangan lupa untuk topup semula jumlah kredit anda dalam apps tu.


Dari semasa ke semasa, SETEL Apps ini akan mengadakan promosi samaada promosi diskaun ataupun peraduan. Jangan lupa untuk update, takut terlepas peluang. Untuk promosi pada ketika pos ni ditulis, dapatkan 10% cashback untuk pembelian minyak Petronas setelah anda menggunakan 3 kali transaksi melalui Apps SETEL.



Sehingga kini, sebanyak 700 stesen minyak Petronas seluruh Malaysia yang mengambil bahagian di mana anda boleh menggunakan Apps ini di stesen minyak berkenaan. Anda boleh lihat senarainya setelah download Apps SETEL ini.

Macammana cara nak daftar SETEL tu..?
Ok pengguna Android boleh mengdownload melalui 'Google Play' manakala pengguna Iphone boleh download melalui 'App Store'. Atau nak lagi mudah..hanya download melalui link ini --> DOWNLOAD SETEL

Ok sini saya nyatakan pengalaman saya menggunakan Apps SETEL ni.
Pada waktu ini saya berada di kawasan SS2, PJ. Jadi saya buka Apps SETEL ini untuk mencari stesen yang berdekatan.

Daripada lokasi yang ditunjukkan, stesen yang terdekat terletak di Petronas Damansara Jaya 1. Jadi saya terus klik pada 'Go To Station'. Setelah itu, applikasi Waze akan terbuka untuk menunjukkan arah, masa untuk sampai ke stesen berkenaan.


     

Saya meneruskan pemanduan berdasarkan waze ke arah stesen minyak yang dituju. Daripada waze menunjukkan stesen minyak berkenaan hanya terletak 1 km dari tempat saya berada sekarang dan cuma 1 minit untuk sampai ke situ.

 

Sampai sahaja di stesen minyak berkenaan, Apps SETEL akan keluar notifikasi untuk 'Purchase Petrol'. Saya park kereta saya pada pump no 4.


Akan keluar notifikasi di atas untuk mengingatkan pengguna akan langkah-langkah keselamatan sebelum memulakan pembelian/pengisian minyak kenderaan anda. Klik saja pada 'Got It'.

 

Setelah itu saya pilih pump no 4 (berdasarkan di mana saya park kereta tadi) dan masukkan jumlah pengisian yang diinginkan. Pada waktu ini, kredit saya dalam Apps SETEL ini hanya ada RM30 sahaja, jadi saya memilih untuk mengisi sebanyak RM30. Saya klik pada 'OTHER' dan memasukkan jumlah RM30.


Selepas itu, saya masukkan pin untuk 'confirm'kan pembelian minyak ini. No pin ini disetkan semasa mula-mula mendaftar dengan Apps SETEL ini. No Pin ini anda yang pilih sendiri dan pastikan jangan terlupa :).

  

Setelah itu, Apps ini akan connecting dengan sistem stesen berkenaan. Tak sampai dalam 10 saat, terus dapat notifikasi untuk 'Start Fueling Now'. Saya pun terus keluar kenderaan dan mula mengisi minyak.

 

Semasa pengisian akan keluar notifikasi 'Fuelling In Progress' (DIINGATKAN JANGAN BUKA HANDPHONE SEKIRANYA ANDA YANG SEDANG MENGISI MINYAK) dan setelah selesai pengisian, keluar notifikasi 'Fuelling Completed'.


Saya scroll ke bawah dan dapat lihat jumlah Mesra Point yang saya dapat serta jenis minyak dan jumlah yang di isi. Juga No Resit serta tarikh & masa pengisian. Anda juga boleh cetak resit sekiranya mahu melalui email anda. (Email boleh didaftar ketika mula-mula register apps).


Saya dapat melihat jumlah Mesra Point terkumpul serta stesen minyak di mana saya dapatkan Mesra Point tersebut. MUDAHKAN !! :)

Dengan kecanggihan zaman teknologi Apps ini, ianya bukan saja memudahkan urusan harian kita sebagai pengguna malahan dapat membantu lagi dalam jimat berbelanja.

Jadi apa tunggu lagi, download sekarang apps SETEL ni.

Untuk mendapatkan RM5 kredit percuma untuk isi minyak Petronas ini, anda cuma perlu download apps SETEL ini & daftar melalui link ini --> DAFTAR SETEL APPS.

Masukkan referral code dmfue untuk melayakkan anda mendapat kredit RM5 percuma ini. (jika ruangan referral code kosong).

atau klik saja logo di bawah

SETEL apps isi minyak

Kredit akan diberikan 'setelah anda membuat transaksi pertama' pembelian minyak di stesen minyak Petronas. Lepas dah download tu jangan lupa untuk terus topup dan isi minyak guna apps SETEL untuk melayakkan anda mendapat RM5 percuma.

Tak cukup RM5 tapi nak tambah lagi kredit dlm Apps SETEL anda?
Ni caranya... kongsikan/refer pada keluarga atau rakan anda mengenai Apps SETEL ni melalui kod share yang akan diberikan kepada anda (boleh didapati dalam apps setelah anda mendaftar).



Setiap rakan/keluarga yang mendaftar melalui kod share anda, anda akan mendapat RM5 manakala rakan anda tadi pun akan mendapat RM5 😊 . Syaratnya mesti download melalui kod share anda. TAPI sebelum tu anda kena mendaftar dulu la kan apps SETEL ini. Biar saya jadi referrer anda dulu.. 😁 Terima kasih

JADI TUNGGU APA LAGI...Download SETEL sekarang :)