Apps SOCAR : Sewa Kereta Yang Menjimatkan Wang Anda

Apa Itu SOCAR ?

Pernah dengar tak cara mudah nak sewa kereta murah? 
Samaada ikut jam, hari, mingguan atau bulanan.
Anda kena daftar & guna apps Socar ini. Terdapat pelbagai jenis kereta & brand yang anda boleh sewa. Memang berbaloi..
Jom baca terus di bawah untuk saya terangkan serba sedikit mengenai apps Socar ini

Pernah tak anda rasa nak sewa kereta sekejap je atas urusan-urusan penting?

Atau anda nak sewa sehari dua tapi nak kena walk-in kedai sewa kereta dulu, lepas tu nak lesen/dokumen itu dan ini sebelum dibenarkan sewa.

Nak sewa kat kedai sewa tu kadang-kadang kena ambil secara harian, untuk sewa ikut jam tokey tak bagi :).


Ni penyelesaian kepada masalah anda. Dengan zaman yang serba canggih ini, anda tak perlu lagi nak ke kedai sewa kereta untuk menyewa. Kini dengan hanya menggunakan smart phone sahaja, anda boleh dapatkan kereta sewa samaada dihantar terus kepada anda atau pergi ke mana-mana kawasan parking kereta SOCAR ini terletak. Pengguna dapat menyewa kenderaan SOCAR ini bermula serendah RM6 perjam bergantung pada jenis kenderaan

Anda bukan sahaja dapat sewa ikut jam mahupun harian, tetapi minyak petrol pun ditanggung sekali dalam kiraan sewa itu. Pada mula-mula SOCAR dilancarkan di Malaysia pada tahun 2018, setiap jam yang anda sewa anda layak untuk bergerak sejauh 30km untuk sejam. Jika sewa selama sehari maka anda akan mendapat maksimum 240km (SOCAR complimentary) untuk bergerak. Setahun selepas itu, SOCAR telah turunkan lagi jumlah kilometer yang layak anda terima setiap jam iaitu 20km. Pada tahun 2020 SOCAR turunkan lagi kepada percuma 10 kilometer sejam. 
Kini untuk tahun 2022 ini, tiada lagi kilometer percuma :) 

Anda akan dikenakan caj 25 sen untuk setiap kilometer anda pandu. Tetapi untuk nak dapatkan caj kilometer lebih murah, SOCAR ada menawarkan 'Mileage Package' di mana anda beli sebelum anda pandu kereta yang anda sewa itu. Anda boleh dapatkan caj semurah 11 sen per kilometer bergantung pada jarak kilometer yang anda ingin beli itu.

Tapi untuk minyak, anda tak perlu risau kerana anda boleh 'reimbursement' atau claim SOCAR semula.

Mesti anda terpikir macammana apps SOCAR ni boleh tahu jika anda bergerak lebih? Ya setiap kereta dilengkapi dengan sistem yang canggih di mana servis centre akan dapat menjejaki setiap kereta SOCAR di atas jalan raya. Bacaan meter & minyak sebelum dan selepas juga dapat diketahui.

Dengan motto ' Tap, Unlock, Drive', maka tidak hairanlah dengan sistem canggih yang digunakan, anda hanya menggunakan Smartphone untuk menempah, buka kunci kereta dan terus memandu tanpa perlu jumpa sesiapapun.


Pada saat ini, terdapat lebih daripada 2000 kenderaan SOCAR dengan di lebih daripada 1000 Zon SOCAR dan lebih daripada 30 Model kenderaan SOCAR boleh digunakan untuk penggunanya di Lembah Klang, Penang Dan Johor Bahru. Pengguna boleh mendapatkan kenderaan samaada daripada Perodua Axia sehinggalah BMW 330e. 


Kawasan Kereta dan Kenderaan SOCAR



Pengalaman & Cara Guna Apps SOCAR

Saya juga telah menggunakan apps SOCAR ini untuk melihat kaedah penggunaannya.
Saya gunakan semasa tahu 2019 di mana pada waktu ini SOCAR masih menawarkan percuma 20km untuk setiap jam yang ditempah. Tapi bagi anda yang ingin menempah pada tahun 2022 ini, tiada lagi kilomoter percuma. Anda akan dikenakan caj tambahan 25sen per kilometer atau jika mau caj lebih murah, anda perlu langgan 'mileage package'.

Ok berbalik pada waktu saya tempah SOCAR pada waktu lalu. Seperti biasa saya akan download dulu Apps ini berdasarkan link referral kawan saya. Oh ya..perlu diingatkan di sini, anda kena download Apps melalui referral anda untuk melayakkan anda mendapat percuma 4 jam sewa SOCAR. Kalau download tanpa referral terus pun boleh, cuma anda takkan dapat percuma 4 jam sewa SOCAR ini.

Dalam proses sign up ini, saya kena upload gambar muka sambil memegang ic. Juga kena upload lesen kereta. Lepas proses register ini berjaya, baru boleh dibenarkan untuk menyewa kenderaan SOCAR.



Saya menerima SMS menyatakan proses pendaftaran berjaya. Nampak tak kat situ...saya dapat lagi 2 jam percuma under promotion 'Try For Free'. Jumlah percuma sewa saya terima dah jadi 4+2 = 6 jam. WOW!! banyak tu.. 😄.



Selepas itu, saya mula mencari kenderaan SOCAR (kalau boleh yang best2 😎) yang berdekatan dengan rumah melalui apps ni. Mula-mula rasanya dapatlah nak pakai Volkawagen POLO tapi malangnya tiada yang kosong, semuanya telah dibooking. Setelah di'riki' akhirnya, terdapat sebuah kereta Mazda 2 yang masih 'available'. Saya terus masukkan masa 'pickup' dan masa untuk 'return' nanti. Di sini akan ditunjukkan zone di mana kereta SOCAR itu parking seperti petak & level berapa.



Setelah pasti, apps akan terus ke bahagian confirm reservation Di sini akan dinyatakan sekali lagi, info seperti rental rate & payment method yang akan digunakan. Juga dinyatakan akan dikenakan extra milage fee sekiranya membuat pemanduan lebih kilometer. Untuk booking saya kali ini, saya telah menyewa selama 4 jam, ini bermakna saya layak untuk memandu sehingga 80km.



Untuk bahagian 'confirm reservation' ini, akan terdapat ruangan diskaun dan 'promotion'. 'Touch' pada bahagian ini dan anda akan dapat melihat senarai promosi-promosi yang ditawarkan. Untuk sewaan saya ini, saya menggunakan promotion 'Friend Referal Reward' dan tiada caj dikenakan untuk penyewaan selama 4 jam ini.

Setelah semuanya 'confirmed', saya pun bersiap sedia untuk pick-up kenderaan SOCAR ini di zone-nya nanti. Dalam masa 10 minit sebelum masa penyewaan bermula, akan dapat notifikasi kat apps SOCAR bagitahu untuk kita ambil kereta. Yela..mana tau terlupa pulak kan 😂.

Sampai je ke bangunan itu, saya terus ke zone SOCAR seperti yang dinyatakan di dalam apps. Bila jumpa, terus saya buat 'inspection' untuk memastikan kereta dalam keadaan elok dan sempurna. Sebelum dapat memandu, SOCAR akan suruh anda ambil gambar kereta dari 4 sisi (depan, belakang, sisi kiri & kanan) dan meng'upload' ke dalam apps page. Setelah selesai maka, bolehlah anda unlock kereta anda.


   

Haa..part ni canggih sikit, just guna phone untuk unlock kereta. Lupa nak bagitau, sebelum tu jika anda pusing-pusing tak jumpa kereta SOCAR anda, touch saja kat horn atau hazard light untuk cari kereta.



Setelah pasti semuanya ok. Maka saya pun start enjin untuk memulakan perjalanan. Kesemua kereta SOCAR menggunakan teknologi kereta masa kini iaitu tidak memerlukan kunci, hanya tekan break dan tekan 'button start engine'. Selepas tu, saya pun mula memandu. Untuk keluar parking, kad parking terletak di poket sun visor. Selepas itu, saya meneruskan ke destinasi untuk urusan-urusan tertentu menghabiskan masa 4 jam percuma yang diberi.

Sedar tak sedar, dah 3 jam lebih guna kereta SOCAR ni dan masa untuk memulangkan semula ke tempat parking di mana saya ambil kereta tadi. Sebelum menghantar kereta, wajib untuk kita mengisi minyak melebihi setengah tank. Jika tidak akan dikenakan penalti oleh SOCAR. Takpayah risau kerana ianya FREE dan kad minyak juga ada di poket sun visor. 

Update terkini untuk tahun 2022 ini...tiada lagi FUEL card dalam kereta sebab banyak sangat kes 'abuse'. Apa diorang yang 'abuse' ni tak takut dosa ke 😠 . Jadi anda masih lagi kena pastikan bila pulangkan kereta kena ada half tank atau lebih jika tak mahu dikenakan penalti. Untuk pembelian petrol tu, jangan lupa ambil resit dan claim kembali ke SOCAR :)

Saya terus mencari stesen minyak petronas dan isi minyak menggunakan kad minyak Petronas yang terdapat di sun visor. Masukkan kad dan no pin ada terdapat pada kad. Alang-alang percuma, isi je full kan untuk memudahkan pelanggan seterusnya nanti. :).

Setelah selesai, saya terus ke High Suite untuk parking semula kereta. Sebelum masuk ke tempat parking, saya menggunakan kad parking yang terdapat di sun visor dan terus ke zone parking SOCAR. Setelah parking, saya memastikan semua barang di bawa keluar dari kereta. Sebelum proceed untuk kunci dan selesai gunakan kereta, SOCAR sekali lagi akan suruh untuk upload gambar kereta 4 sisi. Setelah itu, saya pun proceed untuk 'selesaikan' penyewaan ini. Jangan lupa untuk matikan lampu & kunci kereta.

Selang beberapa minit, saya dapat notifikasi sms dari SOCAR berkenaan rumusan penggunaan kereta. Alhamdulillah, tak lebih 80km (4 jam) dan tiada extra charge dikenakan. Terima Kasih SOCAR.



Di sini dinyatakan pro & cons dalam penggunaan apps SOCAR ini serta beberapa tips.


PRO


  • Murah, mudah & juga jimat kerana harga sewa termasuk dengan petrol
  • Terdapat banyak jenis kereta boleh digunakan.
  • Kondisi kereta yang masih baru.
  • Tempat letak kereta yang selamat

CONS

  • Phone kena ada line internet yang 'kuat' & laju
  • Network telefon agak lemah bagi zone parking SOCAR yang terletak di basement. (mungkin bukan semua tempat) *terkini apps SOCAR sudah boleh gunakan bluetooth untuk 'connect'kan kereta yang anda hendak sewa , jadi tak perlu risau jika network lemah


TIPS


  • Pastikan datang awal sebelum waktu sewaan bermula kerana anda kena check kondisi kereta dan tangkap gambar 4 sisi siap2. Nanti upload je.
  • Untuk kenderaan yang baru nak cuba (belum pernah bawak model kereta tu) bolehlah google dulu cara penggunaan.
  • Jangan lupa bawa Touch N Go sebab Malaysia ni banyak highway :)
  • Pastikan baca 'Term & Condition' untuk elak dikenakan penalti

Kesimpulannya, memang rasa berpuas hati menggunakan perkhidmatan SOCAR ini dan semestinya akan menggunakan lagi selepas ini dengan cuba kereta yang lebih ranggi. Lepas ni saya nak redeem yang 2 jam percuma lagi tu.

Jadi apa tunggu lagi, jom ramai-ramai guna SOCAR dan bawa bersama teman, rakan atau keluarga anda menaiki kereta SOCAR. Kalau boleh bawa mereka guna kereta yang best-best.

Kini SOCAR adakan promosi di mana pendaftar baru akan dapat 5 jam percuma tau. Jadi apa lagi tunggu,,,daftar sekarang untuk dapatkan 5 jam percuma promosi ini. Tapi kena ikut cara di bawah ini :)

Bagi yang nak dapatkan 5 jam percuma sewa SOCAR, bolehlah daftar dengan klik pada link ini --> Download SOCAR atau melalui logo SOCAR di bawah dan masukkan kod referral ini V7680K  semasa anda 'create account'.


Jangan lupa tau signup dengan gunakan kod referral kat atas tu sebab kalau tak nanti tak dapat 5 jam percuma. 😉 Terima Kasih Daun Keladi:)