Tips Untuk Cari & Dapatkan Kerja

tips nak cari kerja, interview

Adakah anda sedang cari kerja kosong tapi apabila lepas hantar resume je terus takde jawapan. Dah berpuluh-puluh resume hantar samaada melalui cari kerja kosong online ataupun secara offline tapi tiada satu pun kerja yang sangkut. Kalau susah sangat cari je kerja kosong part time. :)

Zaman yang serba canggih serta lambakan graduan-graduan sama ada dari lepasan Sijil, Diploma atau Ijazah dari Kolej- Kolej Kerajaan & Swasta, IPTA dan IPTS menjadikan persaingan untuk mencari kerja semakin sengit. Kebanyakan graduan ini mengidamkan samaada untuk bekerja dengan sektor Kerajaan atau dengan ‘Big Company’ sektor swasta untuk mendapatkan pendapatan yang lebih tinggi serta benefit lain.

Di sini disertakan tips-tips untuk graduan-graduan untuk mendapatkan kerja,

1) Buat Resume & Cover Letter

Nadi utama dalam mendapatkan kerja adalah ‘Resume’.
Pastikan resume yang dibuat/hantar lengkap dan ‘professional’. Terdapat graduan-graduan yang sambil lewa dalam membuat ‘resume’. Antara kesalahan dalam resume ialah seperti kesilapan ejaan, penggunaan Bahasa Inggeris yang tunggang langgang, gambar (rambut panjang, selekeh, ubah ratio saiz gambar sehingga muka nampak macam ‘squidward’.

Resume yang terbaik adalah resume yang lengkap dan padat infonya seperti pengenalan diri, latarbelakang pendidikan, pengalaman kerja, aktiviti kokurikulum, skill/kemahiran dan juga ‘Referee’. Maksud ‘Referee’ ialah orang yang menjadi sumber rujukan berdasarkan info dalam resume yang diberikan oleh anda.

Ada banyak website di dunia ini yang menawarkan template resume percuma. Anda cuma perlu download dan gunakan sebagai resume anda. Seeloknya resume akhir yang terhasil nanti dibuat dalam format PDF.

Sebelum nak hantar resume, pastikan semak 2-3 kali resume itu.

Untuk hantar resume melalui emel, pastinya anda perlu masukkan ayat cover letter dalam ruangan email disamping anda 'attached'kan resume anda. Pastikan anda terangkan jawatan apa yang anda ingin pohon di dalam ruangan tajuk. Bagi isinya pula, ceritakan serba sedikit tentang pengalaman kerja serta tahap akedemik anda. 

Gunakan ayat formal sebaik mungkin dan pastikan tiada kesilapan dalam ejaan. Masukkan sekali cara bagaimana syarikat tadi boleh hubungi anda samaada dengan meletakkan nombor telefon atau melalui emel anda. Seeloknya yang ini dimasukkan dalam perenggan terakhir.

Elakkan untuk menulis 'cover letter' yang terlampau panjang. Cukuplah hanya sekadar beberapa perenggan sahaja dan pastikan di akhiri dengan ucapan terima kasih :)

2) Cari Kerja

Zaman ‘ Internet of Things’ (IOT) ini, tak perlu susah untuk hantar resume secara pos. Hanya terus hantar resume ke email company yang ingin dipohon tu. Salah satu lagi tips pastikan akaun email anda tu menggunakan nama anda sendiri untuk nampak lebih professional. Jangan gunakan nama akaun email yang pelik-pelik seperti budak_cute@yxhoo.com atau pinky_winky@gmxail.com.

Kebiasaanya, employer/HR menerima resume dalam file PDF. Masukkan permohonan jawatan yang dipohon pada subjek/tajuk emel anda. Karang emel cover letter yang menarik dan ‘PASTIKAN’ anda dah ‘attached’ resume dan sijil-sijil anda sebelum klik ‘send’.

Untuk melihat peluang kerja yang lebih banyak, cari kerja melalui website seperti jobstreet, monster, maukerja dan lain-lain lagi. Di sini anda akan melihat lebih banyak peluang-peluang kerja untuk dipohon. Jika berminat untuk kerja di offshore, boleh tengok di website ini www.kerjaoffshore.com.

Juga terdapat fb page & fb group yang memaparkan kerja kosong dan mencari pekerja. Pastikan dulu post yang diberi itu tepat & bukan scam (minta duit pendahuluan). Baca dengan teliti post yang diberi samaada suruh emel atau whatsapp pada info post. Tolonglah jangan komen PM sebab anda bukannya ‘Super Otai’ dimana pencari pekerja itu perlu PM anda.

Jika anda hantar resume ‘direct’ ke alamat emel ‘company’ tersebut, pastikan email anda di balas oleh HR / Employer. Sekiranya tiada ‘feedback’ selepas anda menghantar resume, cuba ‘follow-up’ samaada dengan emel atau telefon (jika ada nombor, boleh check melalui company website) bertanyakan tentang status resume yang anda hantar. Kebiasaannya, Employer/HR akan balas jika kita hantar emel follow-up ini. Cuba tanya berkenaan berapa lama tempoh yang mereka proses sebelum dipanggil untuk sesi interview.


3) Interview / Temuduga

TAHNIAH! Sekiranya anda dipanggil interview kerana itu adalah kejayaan untuk langkah pertama. Ini kerana beratus-ratus orang yang memohon, anda adalah yang terpilih untuk dipanggil temuduga. Pastikan anda sudah bersedia sepenuhnya untuk sesi interview ini. ‘Study’ sedikit sebanyak latar belakang ‘company’ tu.

Pilih pakaian yang sesuai untuk dipakai semasa interview. Jangan selekeh, baju tak bergosok, rambut panjang, misai tak trim dan tangan tu pastikan kuku tak panjang. INGAT!! Penampilan diri adalah perkara pertama yang dilihat/dinilai oleh orang yang interview kita tu.

Pastikan datang lebih awal daripada masa interview. Sebelum bertolak dari rumah tu, pastikan ‘hard copy’ seperti resume & sijil-sijil yang berkaitan dah ada dalam beg. Bawak pen dan kalkulator (jika perlu) sendiri!!!

Gemuruh semasa temuduga?? Anda manusia normal kerana semua orang memang camtu.

Cuba pastikan anda faham dengan jawatan yang anda pohon itu, bersedia, beri semangat pada diri sendiri, tidur secukupnya, elak kafein, tenangkan diri dan fikir positif. Ini semua adalah tips untuk anda elakkan perasaan gemuruh ketika temuduga.

Ketika pertama kali bertemu penemuduga, salam dengan yakin dan ucapkan terima kasih atas peluang temuduga yang diberikan. Selesai tamat temuduga juga, ucapkan sekali lagi terima kasih kerana peluang temuduga ini. Cuba untuk dapatkan ‘contact card’ penemuduga anda (jika ada/dapat).

4) Follow Up
Hari esoknya, jangan lupa untuk emel ke penemuduga anda melalui ‘contact card’ yang anda dapat semalam ataupun jika tiada emel ke HR untuk ucapkan sekali lagi terima kasih atas temuduga semalam. Tanya berapa lama proses sebelum pengambilan pekerja dibuat.

Lepas seminggu dua, jika tiada apa-apa jawapan dari Employer/HR tu, cuba emel tanya status berkenaan dengan interview anda. Kalau dia balas bagitau masih lagi dalam proses pemilihan, jadi masih ada lagi peluang tapi kalau dia bagitau company tu dah ‘hired’ pekerja dah, so xpe..mungkin rezeki anda di tempat lain. Ulang balik langkah pertama. 

Bagi yang berjaya diambil bekerja selepas interview, TAHNIAH diucapkan..


Ok di bawah ni disertakan ebook untuk anda yang ingin dapatkan tips untuk buat resume & cover letter yang betul-betul mantap dan pastinya akan menarik perhatian bakal majikan untuk panggil anda  interview. Ada caj sikit untuk pembelian ebook ini tetapi memang berbaloi dengan tips-tips yang diberikan. Nak tahu lebih lanjut sila klik pada rajah di bawah.