Cara Daftar Foodpanda, Guna & Order Melalui Applikasi Foodpanda

Cara Daftar & Order FoodPanda Malaysia

Pernah dengar Foodpanda. Mestilah pernah bukan.. :) 
Kalau di jalanan tu, banyak billboard iklan foodpanda. Belum masuk iklan di tv lagi
Tapi pernah guna tak? Banyak kelebihannya kalau anda gunakan apps ini.
Ada masanya memang menjimatkan kalau anda guna & apps Foodpanda ini.
Dengan promosi diskaun & free delivery lagi..

Nak tahu cara daftar Foodpanda, register Foodpanda & guna Food Panda apps?
Nak tahu cara order & pembayaran Foodpanda?
Nak tahu cara daftar sebagai Rider Foodpanda?
Nak tahu daftar kedai / restoran anda dengan Foodpanda?
Jom baca bawah, saya terangkan serba sedikit.

Foodpanda bermula di Malaysia pada tahun 2012 dan diasaskan oleh Kiren Tanna, Lukas Nagel and Rico Wyder. Ibu pejabat utamanya terletak di Berlin, Jerman. Sehingga kini, Foodpanda beroperasi di 41 negara.


Di Malaysia, perkhidmatan boleh didapati di bandar-bandar utama seperti Kuala Lumpur, Petaling Jaya, Seremban, JB, Kuantan, Sibu, Miri, Kota Kinabalu dan banyak lagi. Semenjak PKP dilaksanakan di Malaysia, penggunaan khidmat foodpanda bertambah pesat lagi atas saranan kerajaan supaya rakyat tidak keluar rumah dan menempah makanan menggunakan khidmat penghantar makanan.

Terdapat lebih 18000 restoran dan pelbagai rangkaian restoran samada tempatan atau antarabangsa yang menggunakan khidmat Foodpanda dalam servis penghantaran makanan yang diorder oleh pelanggan mereka. Samaada restoran-restoran fastfood seperti KFC, Mcdonalds, OldTown White Coffee, Tealive, Gong Cha mahupun restoran-restoran Mamak, Melayu, Cina, India dan macam-macam lagi. 


Apa yang menarik tentang Foodpanda ni?


Ya..ia memudahkan urusan harian anda yang sentiasa busy sehingga tak sempat nak pegi kedai untuk makan & minum. Juga dapat mengurangkan kos samaada duit ataupun masa untuk anda pergi ke kedai. Tu belum kira anda nak keluar parking dan cari parking lagi.

Bagi ibu-ibu dan ayah-ayah yang mana sibuk bekerja sehingga tak sempat nak masak untuk anak di rumah, bolehlah gunakan khidmat Foodpanda untuk order makanan dan hantarkan makanan terus ke rumah di mana anak-anak anda

Bagi anda pula yang mempunyai ibu bapa yang sudah berusia di rumah, tak perlu susahkan mereka untuk masak. Biarkan mereka duduk berehat di rumah, anda order makanan & minuman untuk mereka. :)


Terdapat pelbagai diskaun yang ditawarkan oleh Foodpanda dan juga terdapat promosi 'Free Delivery' untuk restoran-restoran tertentu. Ini dapat menjimatkan lagi perbelanjaan untuk makan minum anda.



Pengalaman Guna Foodpanda

Saya juga menggunakan Foodpanda samaada sibuk dengan kerja harian, tiada masa untuk keluar ke restoran berhampiran ataupun malas untuk keluar :). Dengan voucher yang ada termasuk dengan promosi 'free delivery' ianya amatlah berbaloi. Contohnya seperti order saya di bawah.



Cara Guna Food panda

Saya mendapat kupon voucher RM10 dengan syarat pembelian minumum (subtotal) mestilah melebihi RM15. Dengan menu-menu order seperti di atas, jumlah keseluruhan adalah RM16.20. Tetapi dengan menggunakan voucher, saya hanya perlu bayar RM6.20 sahaja termasuk dengan penghantaran percuma. JIMATKAN!

Nak tahu cara nak jimat lagi dengan order melalui Foodpanda? 
Anda boleh baca artikel ini --> Cara Nak Berjimat Dengan Foodpanda


Cara Nak Order

Tak susah pun sebenarnya cara nak order melalui Foodpanda ni. Awal-awal kenalah buka apps ni dulu di phone anda. Selepas tu pilih 'Deliver To' ke mana. Yang ni anda boleh set alamat-alamat samaada rumah, tempat kerja, rumah ibubapa atau mana-mana yang anda suka untuk rider Foodpanda buat penghantaran nanti.

Anda boleh pilih restoran-restoran yang tersenarai di dalam apps ni. Restoran-restoran yang tersenarai ini dalam lingkungan tempat penghantaran yang anda setkan tadi.


Saya memilih untuk order mamak hari ni. Jadi saya pilih Restoran Nasi Kandar Penang Town.


Selepas klik pada restoran pilihan, akan keluar info dan menu-menu yang disediakan oleh restoran tersebut. Juga terpampang tempoh masa penghantaran yang akan bermula selepas anda 'confirm order' dari restoran berkenaan. Juga terdapat kod diskaun yang boleh anda gunakan semasa check out nanti untuk dapatkan harga diskaun.


Ok. Menu di atas antara order yang saya buat untuk makan tengahari ni. Disebabkan restoran ada menawarkan diskaun 30% jika order melebihi RM20, jadi saya order menu lebih dari harga tu. Lepas tu scroll ke bawah lagi apps tu dan anda akan dapat seperti screenshot di bawah.



Harga sebelum masukkan kod diskaun = RM22.40. Jadi saya masukkan kod diskaun seperti yang dinyatakan dalam profile restoran ini tadi untuk dapatkan harga lebih murah. Masukkan kod tadi di ruang 'Do you have a voucher'.


Tadaaa!!! Harga tolak lagi 30% daripada harga asal. Jumlah sekarang kena bayar hanyalah RM15.68 sahaja. Berbaloikan...

Lepas tu anda scroll bawah lagi dan anda akan dapat lihat info tentang alamat penghantaran dan cara bayaran.




Pastikan alamat penghantaran betul dan anda boleh memilih untuk cara pembayaran. Samaada Cash on delivery (COD), kredit atau debit kad atau juga melalui online banking.

Setelah itu, klik 'Place Order' dan setelah pembayaran dibuat maka anda boleh sambung kerja anda semula dan tunggu untuk restoran siapkan menu anda dan rider Foodpanda hantarkan ke tempat anda.


Sambil-sambil tu anda boleh lihat status order anda di apps. Akan ada status dan 'timer countdown' bila menu anda sampai kepada anda. Bila dah sampai, maka bolehlah anda makan tanpa perlu keluar ke restoran. MUDAHKAN!! 😃



Voucher Food Panda

Setiap bulan, Food Panda akan mengadakan promosi dengan menyediakan voucher-voucher untuk pelanggan mereka gunakan. Ianya sekaligus dapat memberikan penjimatan kepada pelanggan-pelanggan mereka. Anda cuma ambil kod voucher yang diberikan dan masukkan kod ini pada ruangan 'do you have a voucher?' seperti yang ditunjukkan pada rajah di bawah. Bergantung pada promosi diskaun yang ditawarkan, ia akan mengurangkan jumlah total yang anda perlu bayar. Jimatkan! :)


Untuk bulan Julai 2021 ini, anda boleh cuba untuk gunakan sebahagian kod voucher promosi Foodpanda di bawah ini


Untuk melihat voucher list penuh yang ditawarkan oleh Foodpanda, anda boleh klik pada link ini --> Foodpanda Voucher



Cara Nak Daftar

Ok, nak daftar Foodpanda tak susah pun. Anda hanya perlu download samaada di google play store, apple apps store atau daftar terus melalui webpage mereka.

NAK VOUCHER DISKAUN RM7 FOODPANDA?

Kalau nak voucher RM7 ni, anda perlu daftar Foodpanda melalui invitaion link ini --> Daftar Foodpanda 

atau daftar dengan klik logo di bawah.
daftar foodpanda

Kena daftar ikut link di atas tau baru dapat voucher RM7 tu. Kalau daftar tanpa link tu tak dapat :).

Kalau nak dapat voucher lagi, anda boleh invite ahli keluarga atau rakan anda untuk join melalui invitation link anda. Link tu anda boleh dapat selepas anda daftar dan boleh dilihat seperti di bawah.

Klik pada 'Share the Foodpanda Love'


Dan pada ruangan share link, anda boleh samaada copy atau share terus link ke kenalan anda.  Anda akan dapat lagi voucher RM7 setelah rakan anda mendaftar melalui link anda 😁




Cara Nak Daftar Sebagai Rider Foodpanda

Bagi anda yang hendak bekerja menjadi Rider Foodpanda samaada secara full time atau part time, bolehlah mendaftar di link ini --> Daftar Rider Foodpanda

syarat daftar rider foodpanda


Cara Nak Daftar Kedai / Restoran Dengan Foodpanda

Bagi taukeh-taukeh atau pemilik-pemilik kedai dan restoran pula, untuk mendaftar dengan Foodpanda, sila ke link berikut --> Daftar Restoran Dengan Foodpanda

daftar kedai restoran dengan foodpanda


Kesimpulannya, apps Foodpanda ini dapat membantu kita dalam mendapatkan menu pilihan samaada order untuk diri sendiri, anak-anak, ibu bapa dan siapa-siapa sahaja. Ianya mengurangkan lagi kesibukan kita dalam urusan kerja seharian tanpa perlu berfikir untuk keluar membeli makan&minum.

Jadi apa tunggu lagi, jom daftar sekarang melalui link ini --> Daftar FoodPanda
Anda dapat RM7, saya pun dapat RM7 . Kita kongsi rezeki 😊.