9 Jenama Hand Sanitizer Yang Terdapat Di Malaysia

Tahun 2020 merupakan tahun mencabar bagi Malaysia & seluruh dunia di mana wabak covid19 atau juga dikenali sebagai Coronavirus telah menyerang. Sehingga tarikh post ini ditulis, lebih sejuta orang yang telah dijangkiti dengan penyakit ini. Virus ini dikatakan bermula di Wuhan dan seterusnya telah merebak dengan begitu cepat ke seluruh pelusuk dunia. Antara punca penyebarannya adalah dengan melalui sentuhan di mana seorang pembawa virus ini akan menjangkiti jika seseorang itu bersentuhan samaada bersalaman/berpelukan dengan pembawa virus. Maka dengan demikian, World Health Organisation (WHO) dan juga Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) telah menggalakkan untuk semua orang untuk selalu mencuci tangan dengan air & sabun ataupun dengan 'hand sanitizer' untuk membendung dari dijangkiti dari wabak ini. Terdapat pelbagai jenama hand sanitizer yang bagus dan mendapat kelulusan kkm di Malaysia

Di sini, saya senaraikan antara jenama hand sanitizer yang boleh didapati di pasaran online. 
Anda tak perlu keluar rumah, hanya perlu pesan melalui online dan abang atau akak runner akan hantar terus parcel ke rumah anda. 😊

1) Dettol Instant Hand Sanitizer Original




Jenama yang tidak perlu diperkenalkan lagi dan sememangnya terkenal di Malaysia terutamanya dalam penjagaan kesihatan diri. Hand Sanitizer keluaran Dettol ini tidak melekit dan cepat kering serta saiznya yang kecil memudahkan untuk di bawa keluar semasa membeli barangan di luar. Handsanitizer yang paling laku dalam pasaran Malaysia dan pada masa ini agak sukar untuk mendapatkannya di farmasi & supermarket. Anda boleh cuba mendapatkannya melalui seller online di  Lazada.





Atau sekiranya anda ingin lihat produk-produk jenama Dettol yang lain dengan harga yang berpatutan, bolehlah ke store Dettol di Lazada Mall dengan klik pada logo di bawah.





2) Hand Sanitizer Lifebuoy
Lifebuoy juga merupakan antara jenama yang sentiasa dicari oleh pelanggan dalam produk penjagaan diri. Hand Sanitizer ditambah dengan Vitamin E untuk menambahkan vitamin lagi pada kulit penggunanya. Umum mengetahui terdapat pelbagai kebaikan untuk kulit jika menggunakan produk yang mempunyai Vitamin E.





3) Antabax Hand Sanitizer Spray
  


Didatangkan dalam bentuk spray dan antara kandungannya mengandungi aloe vera, vitamin untuk kulit dan juga mikro moisture serum. Spray ini sesuai untuk digunakan untuk semua golongan usia saamada baby, kanak-kanak dan juga orang dewasa. Oleh kerana ianya datang dalam bentuk spray, selain untuk membersihkan kuman di tangan, ianya juga sesuai untuk membersihkan permukaan seperti meja dan juga tombol pintu.





4) Safercare Plus Non-Rinse Hand Sanitizer


Pernah perasan tak jenama ni? 
Jenama hand sanitizer ini merupakan antara hand sanitizer yang banyak terdapat samaada di klinik, hospital dan juga pejabat-pejabat. Hand sanitizer ini terbukti dapat menghilangkan 99.9% kuman bakteria jika anda menggunakannya. Ia juga boleh digunakan untuk mereka yang mempunyai kulit sensitif. Sesuai untuk semua peringkat umur. Harganya memang agak mahal sedikit tetapi tak rugi kalau anda menggunakannya.





5) Pure Carnation Hand Sanitizer 

Hand sanitizer ini dalam bentuk gel ini mengandungi 67.0% kandungan alkohol (v/v) serta campuran lain dan juga ekstrasi buah delima. Seperti juga produk hand sanitizer yang lain, ianya dapat menghilangkan 99.9% bakteria yang terdapat di tangan anda. Harga pada masa ini masih lagi murah berbanding dengan produk-produk yang lain.





6) Au Fairy Antibacterial Hand Sanitizer


Dengan campuran kandungan alkohol 75% dan Vitamin E, 'Natural Moisturizing Molecules' dan juga Aloe Vera, brand ini boleh anda boleh gunakan sebagai hand sanitizer anda. Terdapat dalam 3 jenis botol iaitu 50ml, 100ml dan juga 500ml menjadikan ianya boleh untuk digunakan samaada anda 'travel' (untuk botol kecil) dan juga kegunaan rumah (botol besar).




7) Chomel Hand Sanitizer


Dengar nama brand je dah boleh rasa comel kalau memakainya :). 
Hand sanitizer jenama Chomel telah diuji sesuai untuk kulit sensitif dan mendapat pengiktirafan Halal oleh JAKIM. Ianya juga sesuai untuk bayi baru lahir, kanak-kanak dengan kulit yang sensitif dan masalah kulit ekzema. Ianya juga tidak melekit & cepat kering. Bagi anda atau ahli keluarga yang ada masalah kulit sensitif tu, bagus kalau menggunakan hand sanitizer jenama Chomel ini.




8) Suci Pro Hand Sanitizer


Bagi anda yang mencari produk muslim untuk hand sanitizer ini, anda boleh beli produk ini.
Ianya merupakan hand sanitizer berasaskan cecair dan tidak melekit pada tangan. Ianya 100% produk buatan muslim bumiputera. Produk ini mengandungi 70% IPA alkohol dan juga campuran bahan-bahan yang melindungi dan juga lembut pada kulit. Dengan penambahan perfume, jadi ianya memang wangi apabila dipakai. Tambahan lagi, ia menjanjikan 'Extra Cool' jika anda gunakannya.






9) Aiken Hand Sanitizer



Antara jenama yang gah dalam penghasilan produk penjagaan diri. Produk ini mudah didapati di farmasi dan juga jualan di online. Harganya masih lagi murah di pasaran berbanding dengan jenama-jenama lain. Hand sanitizer ini juga ini juga tidak melekit dan cepat kering. Mengandungi kandungan 70% alkohol serta campuran lain seperti glycol dan glycerin dalam menghasilkan hand sanitizer yang terbaik untuk pengguna bagi memastikan 99.9% kuman bakteria mati jika menggunakannya.








Kesimpulannya, terdapat pelbagai jenis jenama produk hand sanitizer yang terdapat di pasaran samaada di kedai runcit, farmasi dan juga di online. Kesemua jenama hand sanitizer mempunyai matlamat yang sama iaitu menghapuskan kuman bakteria 99.9% pada tangan anda setelah menggunakannya. Terpulang kepada anda sebagai 'Pengguna' untuk memilih jenama produk yang anda percaya dan sesuai untuk diri anda. Berhenti menggunakan jenama hand sanitizer yang anda guna jika ia memberikan kesan alahan pada kulit anda seperti gatal & ruam dan cuba tukar kepada jenama yang lain.

Selain daripada menggunakan hand sanitizer, saranan WHO dan KKM anda digalakkan membasuh tangan menggunakan air & sabun selama 20 saat untuk memastikan tangan anda bebas dari kuman bakteria. Ayuh jom kita sama-sama putuskan dan hapuskan rangkaian wabak Covid19 ini.

Bagi yang pertama kali nak gunakan platform shopee untuk beli barang online, gunakan code ini semasa check out 'INNAZ223' untuk dapatkan diskaun sebanyak rm8. :)